Dlaczego nie warto kupować nielegalnej hulajnogi elektrycznej w Polsce o wadze +30kg? Mecenas J. Wyciślok.

Odpowiedź na zadane w tytule pytanie podzielimy na dwie części, definicję prawną oraz odpowiedzialność.

Definicja prawna

W dniu 6 października 2021 r Minister Infrastruktury zmienił rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia wydanego na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.2021.1877 z dnia 2021.10.18)

 

Określono szczegółowe wymagania jakie musi spełniać hulajnoga elektryczna, a to m.in.: masa własna hulajnogi elektrycznej nie może przekroczyć 30 kg, a także musi posiadać konstrukcyjne ograniczenie prędkości do 20 km/h. Hulajnoga Elektryczna nie może być wyposażona w siodełko. Produkty nie spełniające założeń z ustawy nie mogą być wprowadzane do obrotu na terenie RP.

 

Odpowiedzialność w przypadku wypadku, kolizji drogowej.

 

Pomimo, że nie ma puki co obowiązku posiadania ubezpieczenia hulajnogi to możesz takie posiadać jako twoje zabezpieczenie.  Trzeba jednak pamiętać, że w razie kolizji czy wypadku ubezpieczyciel będzie sprawdzał okoliczności zajścia i sprzęt na którym poruszał się użytkownik. Jeżeli w trakcie kontroli ustalone zostanie, że poszkodowany lub sprawca wypadku poruszał się na hulajnodze niezgodnej z przepisami polskiego prawa to ubezpieczenie takie nie będzie go chronić.

 

W takim wypadku osoba poruszająca się na hulajnodze będzie musiała zapłacić odszkodowanie drugiemu uczestnikowi wypadku lub też zadośćuczynienie oraz w najgorszym wypadku rentę inwalidzką.

 

Odpowiedzialność w przypadku kontroli Policji

Niezależnie od powyższego możesz także narazić się na dodatkową odpowiedzialność. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa hulajnoga elektryczna musi mieć zablokowaną konstrukcyjnie prędkość do 20 km/h, czego starsze modele nie posiadają, w związku z czym jesteś narażony na wysoki mandat za przekroczenie dozwolonej prędkości, niezależnie od tego, że Twoja hulajnoga może osiągać znacznie wyższe prędkości. Producent jest zobowiązany do konstrukcyjnego wprowadzenia takiej blokady. Jeżeli we własnym zakresie dokonasz  modyfikacji tego parametru to robisz to na własne ryzyko i odpowiedzialność. 

Na podobną odpowiedzialność narażasz się także w przypadku braku któregokolwiek z wymienionych w przepisach parametrów. Zgodnie chociażby z art. 96 Kodeksu wykroczeń  Właściciel, posiadacz, użytkownik lub prowadzący pojazd, który na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu dopuszcza pojazd do jazdy, pomimo że pojazd nie jest należycie zaopatrzony w wymagane urządzenia i przyrządy albo pomimo że nie nadają się one do spełnienia swego przeznaczeniem podlega karze grzywny.

Comments

Log in or register to post comments
Na szczycie
Wózek
Zamknij
Wróć
Konto
Zamknij