Reklamacja jest prawem konsumenta do podważenia określonej przez producenta zgodności opisu zakupionego przedmiotu, bądź usługi ze stanem faktycznym, jeżeli wykryje wadę.
Reklamacja z tytułu gwarancji - Gwarancja jest to dobrowolne oświadczenie dotyczące jakości towaru złożone przez przedsiębiorcę, czyli gwaranta. W gwarancji gwarant określa czas jej obowiązywania oraz sposób realizacji.
Reklamacja z tytułu niezgodności towaru z umową (wcześniej rękojmia) - Niezgodność towaru z umową to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnionym brakiem zgodności towaru z umową. Jeżeli konsument składa reklamację na tej podstawie, podmiotem odpowiedzialnym jest sprzedawca i to do niego należy skierować pismo reklamacyjne.
Nie, sprzedawca może odmówić uznania reklamacji, jeśli uzna, że wada powstała z winy użytkownika lub produkt nie ma żadnej wady. W takiej sytuacji konsument może jednak podjąć dalsze kroki, takie jak odwołanie się od decyzji lub złożenie sprawy do sądu.
Tak, w niektórych przypadkach konsument ma prawo żądać zwrotu pieniędzy, zwłaszcza jeśli naprawa lub wymiana towaru nie jest możliwa, jest zbyt kosztowna, lub sprzedawca nie jest w stanie spełnić żądań konsumenta w odpowiednim czasie.
Jeżeli reklamacja zostanie odrzucona, konsument ma prawo do odwołania się od tej decyzji. Można także skorzystać z pomocy rzeczników praw konsumenta, a w przypadku braku porozumienia - skierować sprawę do sądu.
Tak, możliwe jest złożenie reklamacji nawet bez paragonu. W takim przypadku warto przedstawić inny dowód zakupu, np. wyciąg z konta bankowego, fakturę elektroniczną, potwierdzenie płatności kartą lub inny dokument potwierdzający zakup.